مکتبستان مکتبستان مکتبستان مکتبستان ✐ مـــکـــتــــبـــســتـان ✎
چگونه بهتر ياد بگيريم
پنج شنبه 18 دی 1393 ساعت 19:20 | بازدید : 595 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

مکتبستان مشاوره و برنامه ریزی کنکور

 


برای مشاوره کنکور به 
سایت مکتبستان رجوع کنین.

 

 لغت تجربه نشان مي دهد که براي ايجاد يادگيري تمرين و تکرار ضروري است و واژه فرايند به دنباله‌اي از تغييرات رخ‌دهنده در ويژگي‌هاي فرد يا  شيء گفته مي‌شود. بنابراين براي ايجاد يک يادگيري موثر بايد در دامنه اي از زمان و همراه با تکرار، موضوع يادگيري را ثبات بخشيم .

 

در اين ميان براي آنکه بتوانيم از زمان يادگيري به صورت بهينه استفاده کنيم لازم است تا در هنگام مطالعه فعال باشيم. ادا کردن کلمات و موضوعات با صداي بلند و توجه به طرز قرار گرفتن بدن مي تواند تمرکز و دريافت اطلاعات را افزايش دهد.  به اين منظور لازم است از لم دادن و يا خوابيدن خودداري کنيد چرا که شرايط فيزيکي مي تواند بر احساس و عملکرد افراد موثر باشد.

از ديگر روش هاي سودمند مي توان به طرح هاي شبکه اي اشاره نمود . شما پس از فراگيري و درک مطلب با ارتباط دادن کليد واژه هاي هر بحث به صورت شاخه اي در واقع  کل مطلب را در چند شاخه و زير شاخه دسته بندي و خلاصه مي کنيد.  با ديدن کليد واژه ها ميتوانيد با بازيابي بحث مربوطه کل مطلب را در ذهن ياداوري نماييد.

 

روش مفيد ديگري که مي تواند روند يادگيري را تسريع نمايد اين است که نکات مهم را به صورت واژه هاي کليدي با خط کشيدن زير آنها برجسته نماييم. همچنين حاشيه نويسي پس از مطالعه درس مي تواند با انتقال مطالب به خاطر سپرده شده روي کاغذ ثبات انها را در ذهن گسترده تر سازد . در اين روش ابتدا مطالب را بخوانيد و درک کنيد و سپس بر روي کاغذ بياوريد.ضمن آنکه در هنگام مرور پيش از امتحان نيز مي توانيد از آنها استفاده نماييد.

پس از فراگيري و درک مطلب با ارتباط دادن کليد واژه هاي هر بحث به صورت شاخه اي در واقع  کل مطلب را در چند شاخه و زير شاخه دسته بندي و خلاصه کنيد. 


براي يادگيري دروس  و به خاطر سپاري آن در حافظه بلند مدت و پايداري مطالب ، مطالعه بدون مرور بعدي تقريبا امکان پذير نيست. البته قصد نداريم  بگوييم بازدهي به صفر ميرسد اما خدمت شما عرض مي کنيم که مرور مطالب و البته استفاده از روش هاي يادگيري فعال مي تواند تا 60 - 70 درصد پايداري و به خاطر سپاري را افزايش دهد . بنابراين براي مطالعه بهتر هم مرور لازم  است و هم به کار بردن روش هاي يادگيري بهينه.

 

با بهره گيري از اصول يادگيري بهينه مي توانيد کيفيت مطالعه را افزايش دهيد. در سطور زير بخشي از اين راهکارها را خدمت شما ارائه مي دهيم.

1/ مطلب تازه را با مطالب ياد گرفته شده قبلي مرتبط کنيد. به اين صورت يادگيري به صورت معنادار شکل خواهد گرفت و ديرتر فراموش مي شود.

2/ مطلب يادگيري را به صورت سه رمز ديداري, شنيداري و معنايي درآوريد. يعني به صورت تصوير در ذهن, تکرار با لفظ, ارتباط معنايي با محرک هاي ديگر درآوريد. پژوهش ها نشان داده رمز شنيداري يعني مرور و تمرين و تکرار ذهني مطالب از رمزهاي ديگر غالب تر است.

3/ تقطيع عبارت است از دسته بندي اطلاعات به واحدها يا قطعه هاي کمتر. مثلا اگر قرار است مجموعه اعداد زير را به حافظه بسپاريد : 3789645 اگر اعداد را به صورت دوتايي و يا سه تايي و با ايجاد ارتباط معنايي حفظ کنيد راحت تر خواهد بود تا زماني که هر عدد را به صورت مستقل از حفظ نماييد.

4/ تکرار اطلاعات و مطالب سبب انتقال آنها به حافظه بلند مدت است. البته تکرار بهمراه ارتباط دادن با مطالب قبلي.

5/ استفاده از واسطه ها: مثلاً براي به خاطر آوردن دو کلمه شانه- ليوان, از واسطه ذهني "شانه در ليوان است" استفاده کنيد.برقراري ارتباط ذهني بين مطالب باعث ايجاد تصوير ذهني و مواد کلامي و استفاده از هردو نيمکره مي گردد که يادگيري را آسان تر مي کند.

براي يادگيري دروس  و به خاطر سپاري آن در حافظه بلند مدت و پايداري مطالب ، مطالعه بدون مرور بعدي تقريبا امکان پذير نيست.

6/ يادگيري به صورت سلسله مراتبي از ساده به دشوار.

7/ سازمان دادن مطالب. تنظيم و ترسيم مطالب به صورت درختي.

8/  تداعي مطالب قابل يادگيري با مکان يا وسائل خاص. مثلا اگر ميخواهيد تعدادي از خرده وسايل مکانيکي را به ياد بسپاريد کافيست يک وسيله را که داراي چنين جزئياتي است در نظر داشته باشيد . با تداعي اين وسيله جزئيات آن به خاطر خواهد آمد.

9/ روش کلمه کليد براي آموزش زبان خارجه: پيدا کردن کلمه اي در زبان مادري که از لحاظ تلفظ با کلمه اي که مي خواهيد ياد بگيريد شبيه باشد. سپس ايجاد يک تصوير ذهني که کلمه بيگانه را با کلمه زبان مادري ارتباط دهد. مثل کلمه بيگانه Carta که کلمه کارت تداعي مي شود. سپس Carta که به معني نامه است را با کارت ارتباط دهيد (يعني ارتباط معنايي و ذهني بين کارت و نامه). از اين پس با شنيدن کلمه Carta اين ارتباط در ذهن مجسم مي شود. و شما با آساني معناي آن را به خاطر مي آوريد. 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


16 توصيه براي آرايه ي ادبي و قرابت معنايي
چهار شنبه 17 دی 1393 ساعت 15:47 | بازدید : 514 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

مکتبستان مشاوره و برنامه ریزی کنکور

 


برای مشاوره کنکور به 
سایت مکتبستان رجوع کنین.

 

برای پاسخ گويي به سوالات آرايه

 

§         ابتدا تعريف ساده هر آرايه را به خاطر بسپاريد

 

§         هر آرايه را با يک مثال پرکاربرد و مشهور ياد بگيريد

 

§         تشخيص ترکيب هاي تشبيهي يا استعاري موجود در چهارگزينه

 

2-     باتوجه به اينکه دو مقوله آرايه ادبي و معنا و مفهوم اشعار به هم وابسته مي باشند ، پس هنگام مطالعه ي اشعار و متون باهم هر دوي آن ها را مد نظربگيريد .

3-     هنگام مطالعه ي اشعار ، مي بايست هر آنچه از آرايه ها به ذهنتان مي رسد يادداشت کنيد

4-     بيت يا ابياتي در صورت سوال و قرابت دانشتن يا نداشتنت با ساير ابيات موجود در گزينه ها

5-     عبارت کوتاه يا متني چند ستري در صورت سوال و تناسب آن با ابيات موجود درگزينه ها

6-     در نظر گرفتن معناي واژه در بيت

7-     مفهوم متفاوت ميان چهار گزينه

8-     آمدن مفهوم مورد نظر طراح سوال در صورت سوال وبررسي کردن چهار گزينه با توجه به آن

9-     جاهاي خالي موجود در متن و جايگزين کردن واژگان مورد نظر به وسيله ي معنا

10-سوالاتي که باتوجه به مطالعه ي دقيق متن درسي قابل پاسخ گويي هستند

11-قرار گرفتن يک مصراع در صورت سوال و تناسب داشتن يا نداشتن آن با ساير گزينه ها

12-براي تسلط داشتن بر کنايه ؛ کنايه هاي موجود در صفحه ي 192 کتاب آرايه هاي ادبي پايه تا کنکور (مولف : ذکريا رضايي ) را توصيه مي کنم .

13-يک بيت از کتاب و گزينه ها خارج از کتاب درسي مي دهند پس استفاده از بيت هاي خارج از کتاب درسي را توصيه مي کنم .

14-برگرفتن از مفهوم متن کتاب درسي يا لغتي موجود در کتاب

15-هنگام مطالعه ي اشعار و متون ؛ به معناي ظاهري و معنوي اشعار توجه کنيد و با نگاهي تحليلي ، مفهوم بيت را عنوان کنيد م نيز بتوانيد متون واشعاري که باهم قرابت معناي دارد مشخص کنند .

16-براي تسلط بر اين مقوله به کتاب آبي قرابت معنايي مراجعه کنيد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


راه کارهايي براي خلاصه‌نويسي عربي
چهار شنبه 17 دی 1393 ساعت 15:47 | بازدید : 434 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

 

مکتبستان مشاوره و برنامه ریزی کنکور

 


برای مشاوره کنکور به 
سایت مکتبستان رجوع کنین.

 

با توجه به اينکه عربي از دو موضوع قواعد و ترجمه تشکيل شده است راه کارهاي خلاصه برداري در اين دو موضوع را اشاره مي کنيم.

1.      اولين قسمت از خلاصه‌ي عربي، مبحث ترجمه مي‌باشد. براي نوشن خلاصه‌ي اين قسمت مي‌توانيد برخي لغت‌هاي سخت که خيلي فراموش مي‌کنيد را در يک صفحه بنويسيد. همچين معنا و زمان برخي از فعل‌ها نيز مهم است مثلاً

«کَانَ يَکْتُبُ -> مي‌نوشت -> ماضي استمراري».

2.     ابتدا بايد يک بار کل درس را با دقت بخوانيد و لغت‌ها و قواعد مهم را مشخص کنيد.

3.     پس از مشخص کردن لغت‌ها و قواعد هنگام پياده ساز ي مطالب در متن کتاب درسي فرا مي رسد .

4.     قسمت ديگري از خلاصه‌ي عربي شما بايد قواعد کلي و نکته‌هاي ريزي باشد که دانستن آن‌ها ضروري است مثلاً قواعدي مثل نحوه‌ي ساختن فعل امر، انواع اسم مشتق، انواع معرفه، اسم‌هاي غيرمنصرف و .... سعي کنيد تمامي اين‌ها را به‌صورت شماره‌وار و به‌صورت نموداري در خلاصه‌ي خود بياوريد. لازم نيست زياد توضيح دهيد. فقط به‌صورت تيتروار مثلاً انواع اسامي مشتق را بنويسيد و توضيحات در ذهنتان باشد و با ديدن آن تيترها توضيح‌ها را به ياد آوريد و در ذهن خود بگوييد.

5.      يک قسمت ديگر را توصيه مي کنيم و آن هم «نکات» نام دارد . نکته‌هاي ريز مثلاً در حد يک خط که يا در جزوه مي‌بينيد يا در تست‌ها به آن برمي‌خوريد را در اين قسمت وارد مي‌کنيد. يعني به هر نکته يک شماره بدهيد و پشت سر هم بنويسيد طوري که مثلاً در هر خط يک نکته ‌نوشته و حدودا 20 نکته در يک صفحه بنويسيد.

 

استفاده از خلاصه

6.     شماهر بار که مي‌خواهيد عربي را مرور کنيد، ابتدا يک بار خلاصه‌ را مي‌خوانديد. هر چند همه‌چيز را در خلاصه ننوشته باشيد اما با نگاه کردن يک مطلب، توضيحات آن را نيز به خاطر مي‌آوريد. اگر يادتان رفته باشد به جزوه نگاهي ‌انداخته تا يادتان بيايد و اگر لازم مي‌بينيد، قسمتي که فراموش کرده‌ايد را به خلاصه مي‌افزايد.

7.     ابتدا آن قسمت از عربي را که قصد مرور داريد ؛ مطالعه کنيدو از کتاب هاي پرتکرار تمرين کنيد و 2، 3 روز بعد از همان مبحث تست بزنيد.سعي کنيد حتما هفته‌اي يک بار (مثلاً ابتداي هفته) کل خلاصه‌تان را بخوانيد و در انتهاي هفته، يک آزمون در صفحه شخصي خود از آن مبحث بدهيد. ونکته هاي جديد را وارد خلاصه تان کنيدوسرعت خود را با زدن تست‌هاي مختلف و مرور بيش‌ترِ خلاصه‌ها افزايش دهيد تا در روز آزمون خيالتان از عربي راحت باشد. مطمئن باشيد مي‌توانيد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


17نکته براي مطالعه املاي لغت‌ها
چهار شنبه 17 دی 1393 ساعت 15:47 | بازدید : 474 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

مکتبستان مشاوره و برنامه ریزی کنکور

 


برای مشاوره کنکور به 
سایت مکتبستان رجوع کنین.

 

باتوجه به اينکه هر سال در 5رشته مبحث املا 2سوال را به خود اختصاص داده توجه به نکته هاي ذيل کمک فراواني به نحوه ي پاسخ گويي سوالات در اين بخش مي کند.

1.براي اين قسمت نيز از لغت‌هايي که در کتاب زيرشان خط کشيده‌ايد، استفاده کنيد و همه را کنار هم بياوريد و اگر لازم مي‌بينيد جمله‌اي که آن لغت در آن آمده را هم مي‌توانيد بياوريد.

2.در حين مطالعه املا به معني کلمات نيز توجه کنيد

3.در يادگيري املا به ريشه کلمات عربي توجه کنيد

4.واژه ها را با توجه به ريشه ي  آن ها از لحاظ معني وشکل املايي روي فيش هاي جعبه ي لايتنر بنويسيد

5.براي تشخيص نامطابق هاي املايي ، به شکل تلفظ کلمات ؛ توجه و اعتماد کنيد .

6.به کلمات متشابه و موارد خاص توجه ويژه داشته باشيد .

7.بخش عمده لغاتي که در کنکور مورد سوال واقع شده همان کلماتي هستند که :

·        


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


از سوالهاي کنکور در درس زيست شناسي،چه نتيجه اي مي گيرم؟
سه شنبه 16 دی 1393 ساعت 11:46 | بازدید : 468 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

مکتبستان مشاوره و برنامه ریزی کنکور

 


برای مشاوره کنکور به 
سایت مکتبستان رجوع کنین.

 

يکي از سوال هاي رايج دانش آموزان تجربي اينست که چرا عليرغم مطالعه ي فراوانم در درس زيست،توفيقم در پاسخ به تست هاي اين درس کم است؟

 تطبيق روش مطالعه ي درس زيست شناسي با سبک سوال هاي کنکور اين درس ،مي تواند کمک شاياني کند.

سوالات آزمون سراسري در درس زيست شناسي ،  از سال 85 تا 91 به چهار صورت زير طراحي شده است:

1-تا قبل از آزمون سراسري 87 ، سطح سوالات زيست بين دانش آموزاني که کل مباحث زيست را مي خواندند و به همه ي جزئيات کتاب توجه مي کردند و  دانش آموزاني که کتاب زيست را به خوبي نمي خواندند يا بعضي بخش هاي آن را حذف مي کردند ، تفکيک انجام مي داد .

2-در کنکور سراسري 87 تا 89 رويکرد طراحي تست به سمتي رفته بود که فرض را طراحان براين گذاشتند که شرکت کنندگان کل مباحث زيست را مي خوانند و ديگر نکته اي درکتاب درسي نيست که از ديد دانش آموزان مخفي مانده باشد لذا سوالات را مفهومي طراحي کردند ، کم شدن ميانگين زيست گواه اين مسئله است!

3-در کنکور سراسري 90 باز کمي چرخش در نگرش طراحان کنکور ديده مي شود يعني فرض را براين گذاشتند که دانش آموزان با تست هاي مفهومي آشنا شده اند ، لذا در کنکور 90 فاکتور دقت و تمرکز به همراه سرعت پاسخ دهي به سوالات در محدوه ي زماني 36 دقيقه کار را براي دانش آموزان سخت کرد ، به همين خاطر ميانگين زيست باز هم نسبت به سال هاي قبل کم تر شد و هيچ کس نتوانست در اين درس نمره ي 100 کسب کند و فقط 82 نفر توانستند زيست رابالاي 90% بزنند!

4-اما در کنکور 91 ، به غير از فاکتورهاي مفهومي بودن تست ها ، دقت و تمرکز و سرعت در پاسخ دهي به سوالات که مشابه کنکور 90 بود ، ويژگي منحصر به فردي ديده مي شود که در کنکورهاي سال قبل اين قدر پررنگ نبوده است . ورود تست هاي تعميمي به تست هاي سال 91 ، اين آزمون را نسبت به آزمون هاي قبلي بسيار ممتاز کرده بود .

حال شايد شما دوست عزيزم پس از مطالعه ي اين دسته بندي متوجه شده باشيد که هنوز در حد پاسخ گويي به سبک سوال هاي 87 و قبل از آن توانايي داريد و يا با تمرين و ممارست خود را براي پاسخ گويي به سوال هايي با سبک کنکور 91 نيز آماده کرده ايد.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


8 روش پيشنهادي براي مطالعه دروس اختصاصي
سه شنبه 16 دی 1393 ساعت 11:45 | بازدید : 442 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

مکتبستان مشاوره و برنامه ریزی کنکور

 


برای مشاوره کنکور به 
سایت مکتبستان رجوع کنین.

 

 خواندن روزنامه ،مبحث مورد نظر را از روي کتاب درسي و جزوه معلمتان سريع وروان از ابتدا تا انتهاي مبحث مورد نظر بخوانيد .

 

2-     حال براي مطالب مورد نظر يک خط را براي خود ؟ يا ! يا کليد واژه هاي مهم را براي خود مارکدار کنيد .( ؟ = خط ها يا پاراگرافهايي که در آن براي خود سوال مد نظرتان مي باشد .«! آن پاراگراف هايي که متوجه نشده ايد وبراي خود مبهم مي باشند و کليد واژه هايي که در پاراگراف مهم مي باشند »)

 

3-     حالا نوبت به فيش برداري از فرمول ها ، اسامي و شکل ها مي رسد .وبايد جزئيات و اسامي و فرمول و واکنش هاي  مهم را به خاطر بسپاريد .

 

4-     مطالبي که در فهم شان دچار مشکل هستيد مي توانيد يک دفتر اشکالات براي آن تشکيل دهيد .

 

5-     يکي از راه هاي شناخته شده به خاطر سپاري مطالب در حافظه دراز مدت ، استفاده از درخت حافظه مي باشد بدين صورت که : ريشه و تنه درخت موضوع اصلي ،شاخه هاي تنومند موضوعات اصلي ، وشاخه هاي کوچکتر ، موضوعات فرعي تر مي باشند

 

6-     مرحله بعد ، زمان تثبيت مطالب در ذهن شماست يعني حل تمرين و مساله و سپس حل تمرين هاي پرتکرار فرا مي رسد .

 

7-     در مرحله آخر سراغ کتاب آبي رفته وتست ها مارکدار کنيد ( تست هاي که درست مي زنيد رنگ آبي ؛ تست هاي که غلط ، شک داريد ، مطلب را فراموش کرده ايد رنگ زرد ؛ تست هايي که بلد نيستيد رنگ قرمز کنيد ) .

 

8-     يک روز قبل از آزمون سراغ تست هاي مارکدار رفته و بررسي کنيد .


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


از این به بعد چی کار کنیم؟
سه شنبه 16 دی 1393 ساعت 11:45 | بازدید : 507 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

مکتبستان مشاوره و برنامه ریزی کنکور

 


برای مشاوره کنکور به 
سایت مکتبستان رجوع کنین.

 

سلام به همه اونایی که الان از خواب زمستونی یهو پریدند ودیدند ای داد بیداد یه 4 5 ماه بیشتر نمونده و ما که تا الن بهمون میگفتند دکتر ، مجاز هم نمیشیم.

اول این سوالی که به ذهنمون میرسه اینکه آیا میشه کاری کرد؟

آیا میشه پزشکی دندون یا دارو قبول شد؟

میشه من آماده سر جلسه کنکور حاظر شم؟

این دست سوالات ذهن خیلی ها رو درگیر میکنه و یه هو یه 50-60 نفری تو وبلاگ ما همین سوال ها رو با یکسری القاب که به خودشون نسبت میدن(خود زنی میگم، بد بخت شدم ، خاک بر سرم ، من...ام ) و از اینجور حرفها میذارند تو قسمت نظرات و ما هم باید جواب بدیم

هنوز 4 ماه و 10 روز به کنکور مونده و برای پزشکی قبول شدن به شروط زیر وقت هست

1تلاش حداکثری و از دست ندادن حتی 1 روز تا خود کنکور سراسری

2)فکر نکردن به زمان از دست داده و امیدوار بودن به روند کاری

3) عدم افراط و تفریط

4) تصمیمات درست و به دور از احساس در مورد دروس

اما برنامه ریزی

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


برنامه‌ريزي براي پيشرفت
دو شنبه 15 دی 1393 ساعت 1:49 | بازدید : 465 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

مکتبستان مشاوره و برنامه ریزی کنکور

 


برای مشاوره کنکور به 
سایت مکتبستان رجوع کنین.

 

مطالعه مفيد روزانه چقدر بايد باشد؟ آيا قانون كلي براي اين امر وجود دارد؟ چگونه مي‌توان برنامه‌اي براي افزايش ساعات مطالعه طرح‌ريزي و اجرا كرد؟ ملاك‌هاي پيشرفت چگونه بايد تعيين شود؟ چگونه بايد روند پيشرفت را كنترل كنيد؟ مطالعه‌ي اين مقاله به شما كمك خواهدكرد تا به سؤالات فوق پاسخ دهيد.

 

اما توجه به يك نكته حائز اهميت است: بر خلاف روش‌هاي برنامه‌ريزي بعضي از مؤسسات و افراد كه بسيار جزيي است، در اين جا به روش نسبتا كلي عمل كرده‌ايم: چرا؟ توصيه‌ي يك روش تقريبا كلي براي برنامه‌ريزي، بر اساس اين اعتقاد صورت مي‌گيرد كه فرهنگ ايراني، فرهنگي منظم و جزء نگر نيست. اين يك واقعيت است كه مردم ايران، حوصله‌ي برنامه‌هاي خيلي دقيق و جزئي راندارند واگر دنبال آن هم بروند به صورت پيگير و مستمر ادامه نمي‌دهند. بنا بر اين، در روش‌هاي خيلي جزئي برنامه‌ريزي، تنها
شايد تعداد بسيار معدودي ازدانش‌آموزان، توانايي اجرا داشته‌باشند و بقيه بعد از مدتي معطلي حوصله‌شان سر مي‌رود.

 

تفاوت‌هاي فردي

بر خلاف گفته‌ها و تبليغات بعضي از مردم كه هيچ قانون كلي براي تعيين مقدار زمان لازم مطالعه وجود ندارد. اين كه اصرار كنيم هر دانش‌آموز دبيرستاني ۸ تا ۹ساعت  و هر دانش‌آموز كنكوري حتما بايد ۱۳ تا ۱۴ ساعت درس بخواند تا موفق شود، به غير از نفي تفاوت‌هاي فردي، باعث دلسردي واضطراب عده‌ي زيادي مي‌شود. از يك طرف توان و حوصله‌ي فردي انسان‌ها متفاوت است، ازطرف ديگر انگيزه‌هاي دانش‌آموزان هم با يكديگر فرق دارد. هم چنين پيشنيازها و آمادگي‌هاي درسي همه يكسان نيست. بنا بر اين مهم‌تر از آن كه به هر نحو ساعات مطالعه‌ي خود را افزايش دهيم، اين اهميت دارد كه ازمقدارساعات مطالعه‌ي خود -هرقدرهم كه باشد- بهترين و بيشترين استفاده را ببريم. اگر چه افزايش ساعات مطالعه ضرورت دارد، اما بدترين كار دراين مورد آن است كه بامقايسه‌ي خود با ديگران، زمينه‌هاي اضطراب و ياس را در خود ايجاد كنيم.

كليد: به جاي مقايسه‌ي مقدار ساعات مطالعه‌ي خود با ديگران،از زمان‌هاي مطالعه به طور مطلوب استفاده كنيد.

 

برنامه‌اي براي افزايش ساعات

اگر مي‌خواهيد ساعات مطالعه‌ي خود را افزايش دهيد، نكته‌ي بسيار بسيار مهم اين است كه عجله نكنيد. يك اصل روان‌شناسي مي‌گويد: هر رفتار در طول زمان به وجود مي‌آيد و تغيير رفتار نيز به زمان نياز دارد. عجله و دستپاچگي در افزايش زمان‌هاي مطالعه به نتيجه‌اي غير از آشفتگي و اضطراب نخواهد انجاميد. آيا اين خوب است كه به زور هم كه شده 14 ساعت درس بخوانيد ولي چيز زيادي ياد نگيريد يا اين كه 5 ساعت درس بخوانيد ولي واقعا مطالب را درك كنيد. پس اقدام براي افزايش ساعات مطالعه بايد به صورت گام به گام صورت گيرد.

مطمئن باشيد با يك برنامه‌ي حساب شده و منظم مي‌توانيد علاوه بر افزايش تدريجي ساعات درس خواندن، از زمان‌هاي موجود هم استفاده‌ي خوبي بكنيد.

كليد: به جاي افزايش جهشي ساعات مطالعه، به صورت تدريجي و گام به گام عمل نماييد.

 

تعيين خط پايه

براي تغيير رفتار و افزايش ساعات مطالعه از كجا بايد شروع كنيد؟ اولين گام، تعيين وضع فعلي رفتار است كه اصطلاحا به آن خط پايه گفته مي‌شود. يعني شما بدون هيچ گونه تلاش براي افزايش اين ساعات، ابتدا بايد سعي كنيد تشخيص دهيد كه درحال حاضر و به صورت واقعي چند ساعت توان مطالعه‌ي مفيد داريد. اين كار خيلي آسان است و مي‌تواند توسط شما يا يكي ازاطرافيان انجام گيرد. براي يك هفته يا ده روز نموداري رسم كنيد كه بردارعمودي آن نشان‌دهنده‌ي دقايق وساعات، و بردار افقي آن نشان دهنده‌ي روزها باشد. هر روز ميزان ساعات مطالعه را كنترل و بر روي نمودار منتقل كنيد. در پايان روز آخر، ميانگين ساعات رامحاسبه نماييد. اين خط پايه‌ي شما است كه مي‌تواند 4 يا 5 ساعت و يا بيشتر باشد
و در واقع مبناي اقدام براي تغيير برنامه و افزايش ساعات مطالعه محسوب ميشود. حال مي‌توانيد تصميم بگيريد بر اساس توانايي‌هاي فردي خود و با يك روند منطقي ومشخص درماه اول 60 يا 90 دقيقه و در ماه‌هاي بعدي به همين ترتيب ساعات بيشتري را به برنامه‌ي خود اضافه نماييد.

كليد: مبناي افزايش ساعات مطالعه، ارزيابي وضع فعلي و تعيين خط پايه است.

 

ترسيم نمودارپيشرفت

اگر بتوانيد وضع فعلي رفتار خود را مشخص سازيد، كار بزرگي انجام داده‌ايد، چرا كه اين نقطه‌ي آغاز حركت است. مهم نيست كه اين زمان كم باشد، مهم اين است كه شما براي افزايش تدريجي و برنامه‌ريزي شده‌ي آن عزمي مصمم و اراده‌اي محكم داشته‌باشيد. براي كنترل روند پيشرفت مي‌توانيد نمودار رسم شده براي تغيير خط پايه را ادامه دهيد. يعني بر روي نمودار ادامه‌ي روزها را مشخص كرده و ميزان ساعات مطالعه را علامت بزنيد. ترسيم اين نمودار چند كمك مي‌كند. اول آن كه كنترل روند پيشرفت را ازحالت ذهني خارج مي‌سازد و اين مسأله‌ي بسيار مهمي است. يكي از مشكلات اساسي دانش‌آموزان براي برنامه‌ريزي همين است كه برنامه را به صورت ذهني طراحي مي‌كنند و وقتي از آنان خواسته مي‌شود كه
برنامه‌ها را بر روي كاغذ بياورند، زياد روي خوش نشان نمي‌دهند، انگار كه بايد كار سختي انجام دهند.

دوم آن كه ترسيم نمودار، روند پيشرفت را به صورت عيني و قابل دسترسي درمي‌آورد. شما مي‌توانيد هر موقع كه لازم بود با مراجعه به نمودار، وضعيت خود را ارزيابي كنيد.

سوم آن كه روند پيشرفت را منظم مي‌سازد و اين خود مي‌تواند باعث تقويت روحيه و ايجاد انگيزه‌ي بيشتر شود.

كليد: با رسم نمودار، روند كنترل پيشرفت خود را از حالت ذهني به صورت عيني در آوريد.

 

تعيين ملاك‌هاي پيشرفت

اين هم موضوعي بسيار مهم است و بيشتر دانش‌آموزان در مورد آن مشكل دارند. دانش‌آموزان شايد به دليل كمي فرصت وعجله، معمولا ملاك‌هاي پيشرفت را خيلي ايده‌آلي و دست بالا تعيين مي‌كنند. مثلا كسي كه تا به حال به زور 3 ساعت درس مي‌خوانده‌است، يك باره تصميم مي‌گيرد 10 ساعت درس بخواند، يا كسي كه حد اقل ۹ ساعت مي‌خوابيده‌است، مقدار خواب خود را به 6 ساعت كاهش مي‌دهد. اين تغييرات ناگهاني و ملاك‌هاي دست نيافتني نه تنها قابل اجرا نيستند، بلكه موجبات دلسردي را نيز فراهم مي‌سازند.

ضرب‌المثل قديمي را شنيده‌ايد كه: «سنگ بزرگ علامت نزدن است.» تصميم به تغييرات بزرگ اگر چه مي‌تواند گاهي يك استثنا باشد ولي براي همه امكان‌پذير نيست. بنا بر اين بايد ملاك‌هاي پيشرفت با روندي معقول و منطقي تعيين شوند. اگر خط پايه‌ي شمانشان مي‌دهد كه در وضع فعلي 4 ساعت امكان مطالعه داريد، بهتر است در يكي دوهفته‌ي اول تصميم بگيريد كه فقط نيم ساعت به اين مقدار اضافه كنيد. در صورت موفقيت براي هفته‌هاي بعد باز هم نيم ساعت ديگر و به همين ترتيب درهفته‌ها و ماه‌هاي بعد نيم ساعت و يك ساعت افزايش دهيد تا به حد مطلوب و مورد نظر برسيد.

كليد: براي ادامه‌ي روند پيشرفت خود ملاك‌هاي گام به گام و قابل دسترس تعيين كنيد.

 

خود كنترلي رفتار

براي جدي‌تر شدن كنترل روندپيشرفت مي‌توانيد برنامه‌هاي تقويتي وجريمه‌اي تعيين كنيد. ببينيد از چه چيزهايي خوشتان مي‌آيد و از چه چيزهايي بدتان مي‌آيد. 5 مورد خوش‌آيند و 5 مورد ناخوش‌آيند را كه واقعا براي‌تان مهم است و بر روي شما تأثير دارند، تعيين نماييد. براساس اين نظام كنترلي مي‌توانيد براي پيشرفت برنامه به خود اجازه بدهيد. در صورتي هم كه طبق ملاك، از پيشرفت خودرضايت نداريد، خودتان را جريمه كنيد. دقت نماييد كه موارد تقويت وجريمه روشن و واضح وقابل اجرا باشند.

كليد: براي كنترل رفتارهاي‌تان يك نظام خودكنترلي ايجاد كنيد.

 

استفاده از نيروي كمكي

گاه به دلايل متعددي از جمله كافي نبودن انگيزه، عدم توانايي غلبه برعادت‌هاي نامطلوب و شرايط خاص محيطي، براي خودتان امكان اعمال كنترل فراهم نيست. در اين صورت بايد بپذيريد كه براي جلوگيري از اتلاف وقت و از دست رفتن فرصت‌ها، كسي شما را در اين امرهمراهي كند، حتي اگر اين همراهي كوتاه مدت و موقت باشد. اين فردمي‌تواند پدر و مادر، خواهر و برادر بزرگ‌تر و ياكسي باشد كه با شما ارتباط نزديكي دارد.

بعضي ازدانش‌آموزان به خاطر نوع ارتباطات خانوادگي در برابر دريافت اين نوع كمك مقاومت به خرج مي‌دهند و آن را نمي‌پذيرند. در صورتي كه به نظر مي‌رسد اگر كسي متوجه حساسيت موقعيت باشد، بايد داوطلبانه البته در صورت فراهم بودن ساير شرايط لازم خواستار استفاده از اين كمك باشد.

كليد: اگر به هر دليلي آن طور كه دل‌تان مي‌خواهد نمي‌توانيد پيشرفت را كنترل نماييد، امكان استفاده از نيروي كمكي را مد نظر قرار دهيد.

 

 

نتيجه‌گيري:

  • به جاي مقايسه‌ي مقدار ساعات مطالعه‌ي خود با ديگران، از زمان‌هاي مطالعه به طور مطلوب استفاده كنيد.
  • به جاي افزايش جهشي ساعات مطالعه، به صورت تدريجي و گام به گام عمل نماييد.
  • مبناي افزايش ساعات مطالعه، ارزيابي وضع فعلي و تعيين خط پايه است.
  • با رسم نمودار، روند كنترل پيشرفت خود را ازحالت ذهني به صورت عيني در آوريد.
  • براي ادامه‌ي روند پيشرفت خود ملاك‌هاي گام به گام و قابل دسترس تعيين كنيد.
  • براي كنترل رفتارهاي‌تان يك نظام خودكنترلي ايجاد كنيد.
  • اگربه هر دليلي آن طور كه دل‌تان مي‌خواهد نميتوانيد پيشرفت را كنترل نماييد، امكان استفاده از نيروي كمكي را مد نظر قراردهيد.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روش خلاصه نويسي هنگام مطالعه و مرور آن
دو شنبه 15 دی 1393 ساعت 1:49 | بازدید : 536 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

مکتبستان مشاوره و برنامه ریزی کنکور

 


برای مشاوره کنکور به 
سایت مکتبستان رجوع کنین.

 

خلاصه نويسي قسمتي مهم از مطالعه مي‌باشد. خلاصه نويسي علاوه بر كمك به در ك بهتر مطالب باعث مي‌شود تمركز بيشتر شده، در زمان بازگشت به مطالب خوانده شده و مرور (دوره درسي) زمان كمتري تلف مي‌شود .

 

به طور كلي خلاصه نويسي مهم ترين منبع در اوغات فراعت يا دوره فراموش كردن مي‌باشد و در ضمن وقتي مي‌توانيد مطالب را خلاصه بنويسيد يعني آن را درست فهميده ايد زيرا با نوشتن بسياري از ابهامات رفع مي‌شود. پس مي‌توان گفت قسمت عمده‌ي مطالعه بايد از روي خلاصه‌نويسي‌ها صورت گيرد.

روش كار : براي شروع كار از كلاس درس شروع مي‌كنيم يعني در كلاس تمام مطالبي را كه دبير مي‌گويد يادداشت نمائيد و كتاب يا جزوه را حاشيه نويسي و علامت گذاري نماييد.

براي يادداشت برداري از متن بايد آنر ا به طور سريع بخوانيم و سعي نمائيم مطالب را درك كنيم و سپس از استنباط خودمان شروع به نوشتن مطالب كليدي نمائيم يعني يادداشت برداري فقط با كلمات ويزه خودمان باشد و نكات اساسي بيان شود يعني يادداشت ها اصلا ً باز نويسي مطالب نباشد بلكه چكيده و استنتاج مطالب به صورت كلمات كليدي باشد به طوري كه باديدن كلمه مفهوم فوق به ياد آيد.

در خلاصه نويسي ابتدا بايد كليات موضوع مورد توجه قرار گيرد و موضوعات به صورت نمودار درختي رسم شود سپس به بررسي جزئيات پرداخته شود.

در خلاصه نويسي بايد دقت كرد كه معمولاً ايده و نكته اصلي در دوجمله اول پاراگراف بيان مي‌شود و بقيه پاراگراف توضيحات اين مطب مي‌باشد اما اين امر بدان معني نيست كه بقيه متن مهم نيست بلكه در ادامه متن بايد به كلمات مهم مانند : نخست ، مهمترين عامل ، بيشترين تاثير ، نكته اساسي ، در نتيجه و … بسيار توجه كرد.

بهتر است نوعي خلاصه نويسي براي خودتان بكار ببريد.

۱ – از علائم رياضي زير استفاده كنيد:

  • س به جاي سئوال
  • ج به جاي جواب
  • / به جاي زياد شدن
  • \ به جاي كم شدن
  • > به جاي كوچكتر
  • < به جاي برزگتر
  • ~ به جاي رابطه داشتن

۲- كلمات مهم را بزرگتر بنويسيد .
۳- از رنگ‌هاي مختلف استفاده كنيد وكاغذ را زيبا كينم (مخصوصاً در منزل)
۴- بسياري از ارتباط ها ونتايج را با فلش و آكلاد نشان دهيد.
۵- طرز ارتباط موضوعات اصلي وفرعي را به كمك ساختار درختي نمايش دهيد هرچه زمان بيشتري براي ساختار درختي در نظر گرفته شود بهتر است چون به در ك بهتر كمك مي‌كند .
۶- خلاصه نويسي اصلا ً نبايد با عجله انجام شود بلكه بايد با صبر وحوصله و با دقت انجام شود.
۷- در هنگام خلاصه نويسي بهتر است در كنار هر مطلب يا زير آن ۴ تا۵ سانتي متر جابراي اضافه نمودن مطالب بعدي در نظر گرفت .(بهتر است خلاصه نويسي روي برگه انجام شود تا بعدا جا براي اضافه كردن برگه وجود داشته باشد)
۸- هيچ گاه در حين مطالعه (همزمان با خواندن) خلاصه نويسي نكنيد زيرا هر كدام از اين دو فعاليت (خواندن و خلاصه نويسي) نيازمند فعاليت و فر آيند فيزيكي، مغزي مجزا مي‌باشد در غير اين صورت در هر دو عمل اخلال ايجاد مي‌شود .
۹- خلاصه برداري از منابع مختلف انجام شود و همه اين خلاصه ها در كنار هم قرا گيرند يعني يادداشت هاي برداشته شده درباره يك موضوع از گفته هاي معلم – كتاب و كتاب كمك درسي در كنار هم قرار گيرند .
۱۰- سئوالات و تست ها به سمت مفهومي شدن حركت مي‌كنند پس همه مطالب خوانده شود.
۱۱- اگر با چند بار خواندن مطلبي آنرا متوجه نمي‌شويد براي فهم آن اصرار نكنيد، كنار آن علامت گذاشته و از آن بگذريد و بعداً به آن مراجعه كنيد.

مرور خلاصه نويسي:

تكرار در فواصل زماني مشخص باعث ذخيره در حافظه موقت و انتقال آن به حافظه دائمي مي‌شود اين مرور در مراحل زير انجام مي‌شود :

۱- اولين مرور ده دقيقه بعد از يك مطالعه يك ساعته مي‌باشد.
۲- دومين مرور روز بعد و به مدت ۳ تا ۴ دقيقه صورت مي‌گيرد .
۳- سومين مرور يك هفته بعد و در پايان هر ماه مرور كلي باعث مي‌شود ۹۵ درصد مطالب در حافظه بلند جايگزين شود .

بايد توجه كرد كه تكرار يكنواخت مغز را خسته مي‌كند.

بهترين زمان مرور كلي در تعطيلات مي‌باشد مخصوصاً تعطيلات عيدو خردادماه .مرور درس وقتي مفيد خواهد بود كه مطالعه اوليه كامل باشد.يك نوع مرور مي‌تواند با انجام آزمون همراه باشد.

براي مرور اصولي و كارا مي‌توان از جعبه لايتنر و يا نرم افزار لايتنر نيز استفاده نمود (بيشتر براي لغات، تاريخ ادبيات،فرمول و…)


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 302
بازدید کل : 143533
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 235
تعداد آنلاین : 1


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر

این سایت را حمایت می کنم
.تبادل لینک اتوماتیک گوگل خان.



کد پیغام خوش آمدگویی


آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 58
:: کل نظرات : 235

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 30

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 28
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 28
:: بازدید ماه : 302
:: بازدید سال : 804
:: بازدید کلی : 143533